יום חמישי, 14 במאי 2015

סקרים, ארגונים, ומה שביניהם

ארגונים צריכים לדעת מה העובדים שלהם חושבים 
המשאב האנושי בארגונים הוא אחד מהגורמים החשובים והמשפיעים על הצלחת הארגון. רווחת העובד במקום העבודה, בהבטים מקצועיים, חברתיים ואישיים, קשורה לרמת המחוברות של העובד לארגון, לרמת המוטיבציה המקצועית שלו ולאוירה הכללית בחברה. כדי להגיע ליעדים האלה הארגון צריך קודם כל להבין מה קורה בו. מה חושבים העובדים על התפקיד שלהם, על המנהל הישיר שלהם, על ההנהלה הבכירה, איך מתנהלת התקשורת הפנים ארגונית, ומה מערך היחסים בין היחידות הארגוניות השונות בארגון.סקר עמדות בקרב עובדים ומנהלים בארגון מהווה כלי אמפירי חשוב המספק לחברה תובנות באשר למה חושבים ומרגישים העובדים בחברה והיכן הארגון צריך להשקיע משאבים ותשומת לב כדי לשפר את תחושת ה-Well-Being של העובדים.
הסקרים הארגוניים מאפשרים לארגון לאפיין את מדדי רווחת העובד, בנקודות זמן שונות, ולבנות תוכניות עבודה יעילות.כאשר הסקרים הארגוניים מבוצעים נכון, הם יכולים לשמש להעברת המסר שלחברה אכפת באמת מהעמדות והדעות של העובדים וכי היא פועלת למכסום רווחתם הסובייקטיבית והאובייקטיבית (מקשיבים להם, דעתם חשובה ויש כוונה אמיתית להשתפר). מהצד של העובדים, הסקר מספק הזדמנות קולקטיבית לבטא את עמדותיהם תחושותיהם ביחס למקום העבודה, ולאותת להנהלת החברה באשר למקומות הדורשים התערבות, שינוי ושיפור.מחקר ארגוני משולב מבוסס על ניתוח עמדות בארגון בארבעה מישורים: עובדים, מנהלים, ממשקים ולקוחות. ארבעת הרבדים הללו משלימים תמונת מצב ארגונית שמהווה בסיס לתוכניות עבודה יעילות וקבלת החלטות על ידי משאבי אנוש, פיתוח ארגוני והנהלת החברה. בחינת עמדות העובדים בשלושת הרבדים הפנים ארגוניים (עובדים-ארגון, אקלים ניהולי, ממשקים) ובסביבה החיצונית (לקוחות) מאפשרת הבנה כוללת של הלך הרוח הארגוני וכלי ניהולי חשוב בהתנהלות הארגונית השוטפת.  


סקרים במחקר הארגוני המשולב
מערך הסקרים הארגוניים של מתודה מאפשר לארגון מדידה מהימנה ותקפה של ארבעת הרבדים המרכיבים את האפיון הארגוני.
סקרי מחוברות ארגונית - מחוברות ארגונית (Engagement) הוא מושג תאורטי אשר בהגדרתו הרחבה מבטא קשר רגשי בין העובד ומקום העבודה. קשר רגשי זה בין העובד לארגון יוצר בסופו של דבר מחוייבות למקום העבודה ולתפקיד, אמון בהצלחת החברה ויעדיה העסקיים, מוטיבציה לעזור להצלחת החברה ונכונות להשאר עם החברה לאורך זמן.
מודל המחוברות הארגונית של מתודה בוחן את חווית העובד הכוללת ממקום העבודה בעולמות תוכן הקשורים לתחושת המחוברות הארגונית, הווה אומר לאותו קשר רגשי שיוצר מחוייבות למקום העבודה ולתפקיד, אמון בהצלחת החברה ויעדיה העסקיים, מוטיבציה לעזור להצלחת החברה ונכונות להשאר עם החברה לאורך זמן. סקר המחוברות הארגונית של מתודה מאפשר לארגון לזהות את נקודות החוזק והתורפה בקשר שבין החברה והעובדים, ולאפיין את המקומות בהם על הארגון לבחון מחדש את מערכת היחסים עם העובדים.
סקרי אקלים ניהולי – אחד הגורמים המשפיעים על האקלים הארגוני, הוא הקשר שבין העובדים והמנהלים. קשר זה נובע ממאפייני העובד, מאפייני המנהל והאינטראקציה ביניהם. מודל האקלים הניהולי של מתודה בוחן את המאפיינים האגרגטיביים של המנהלים בארגון, בהבטים מקצועיים, חברתיים וארגוניים. סקרי האקלים הארגוני של מתודה מאפשרים לארגון לזהות את נקודות החוזק והתורפה ברמת כלל הארגון וברמת המחלקות והיחידות הארגוניות השונות. ממצאי הסקר משמשים בסיס לבניית תוכניות עבודה יעילות למנהלים, מתוך הבנה של ההבטים הדרושים חיזוק.  
סקרי ממשקים - המודל של מתודה לבחינת שביעות רצון ממשקים בארגונים מאפשר לארגון לאפיין את נקודות החוזק והתורפה בעבודת הממשקים השונים. מה שביעות הרצון של מחלקת הפיתוח ממחלקת המוצר? ולהפך? מה טיב התקשורת בין מחלקת האופרציה ומחלקת ניהול המוצר? האם מחלקת המוצר חושבים שמחלקת הפיתוח עושים עבודה מקצועית? האם הם חושבים שהם גמישים ומתאימים עצמם לדרישות ייחודיות ומשתנות?
בחברות גלובליות, סקרי הממשקים של מתודה בוחנים את שביעות רצון מעבודה עם ממשקים מנקודת מבט בינלאומית. מה חושב הצוות האמריקאי על הצוות הישראלי, בכל אחת מנקודות הממשק? האם הוא מרוצה מרמת המקצועיות, זמינות יזמות, גמישות, דיוק וכו' של הצוות הישראלי? מהם הפערים הנתפסים בעבודת הצוותים הבינלאומיים? מה יכול לשפר את העבודה בין הצוותים?
סקרי איכות שירות פנים ארגוני סקרי איכות שירות מהווים סוג ספציפי של סקרי ממשקים. סקרי איכות שירות של מתודה בוחנים את שביעות רצון העובדים מאיכות השירות שהם מקבלים מיחידות פנים ארגוניות (משאבי אנוש, כספים, שיווק וכו'). האם העובדים מרוצים מהזמינות, היחס, היעילות, המקצועיות של המחלקות השונות בארגון? ממצאי הסקר מספקים לארגון תובנות ומדדים לשיפור.
סקרי לקוחות – סקרים בקרב לקוחות החברה מהווים את הנדבך החיצוני באפיון הארגוני. שביעות רצון הלקוחות, חווית הלקוח ותדמית החברה הנתפסת על ידי הלקוחות משפיעים ומושפעים מהאקלים הפנים ארגוני. סקרי שביעות רצון לקוחות של מתודה בוחנים הבטים שונים של הקשר בין הארגון ולקוחותיו: שביעות רצון מהחברה, המותג/שירות, איכות שירות וחוויית לקוח ותדמית חברה.


תהליך המחקר בסקרים הארגוניים
1.      אפיון צרכים – להבנת צרכי הארגון ומאפייני הארגון
2.      הגדרת משתני המחקר ותכנון מערך המחקר
3.      ניסוח השאלון
4.      מחשוב השאלון במערכת סקרים אינטרנטית שאלון אינטרנטי לדוגמא מתודה
5.      תקשור הסקר לעובדים
6.      בניית קבצי נתונים וניתוח סטטיסטי של נתוני הסקר
7.      סיכום ממצאי הסקר וגיבוש תובנות מחקר עיקריות להנהלת החברה

עוד אודות הסקרים הארגוניים של מתודה www.metoda.co.il