יום רביעי, 24 באפריל 2013

ממצאי סקר בנושא משכנתאות

חברת מתודה יישומי מחקר בשיתוף הפאנל האינטרנטי סקרנט ביצעו במהלך חודש מרץ 2013 סקר עמדות בקרב מדגם של 500 מרואיינים בנושא נטילת משכנתאות. הסקר בחן את ההבטים הבאים:
- שעור האנשים שנטלו אי פעם משכנתא בנקאית
- גורמי הייעוץ המועדפים בנטילת משכנתאות
- תפיסת ידע בנוגע למשכנתאות
- תפיסת הייעוץ הבנקאי
- מסלולי משכנתא מועדפים
- תפיסת היתכנות שיפור תנאי משכנתא

ממצאי הסקר פורסמו בדה מרקר.

עיקרי הממצאים
מעל מחצית מהמרואיינים בסקר (58%) נטלו לפחות פעם אחת משכנתא מבנק למשכנתאות




מעט מעל מחצית מהמרואיינים (55%) היו מתייעצים על יועץ המשכנתאות בבנק בו הם מנהלים את חשבונם; 44% היו מתייעצים עם בני משפחה; כשליש מהמרואיינים היו מתייעצים עם יועץ משכנתאות חיצוני או חברה פרטית לייעוץ משכנתאות (35%) או עם יועצי משכנתאות בבנקים אחרים (30%); 3% בלבד מהמרואיינים ציינו שלא היו מתייעצים עם אף אחד.
 
 
 
 
 

15% בלבד מהמרואיינים ציינו שהם מכירים היטב את המסלולים הקיימים ואת המשמעות של כל אחד מהם; כמחצית מהמרואיינים (49%) ציינו שרמת הידע שלהם בנושא משכנתאות היא חלקית יודעים בערך אילו מסלולים קיימים, אבל לא ממש מבינים את המשמעות שלהם; 36% ציינו שהידע שלהם בנושא משכנתאות הוא אפסי או כמעט אפסי. נתון זה מעיד על בעייתיות מסויימת - וזאת בהתחשב בעובדה שכ-60% מהמרואיינים נטלו משכנתא לפחות פעם אחת בחייהם.



כמחצית מהמרואיינים (51%) ציינו שלדעתם חלק מההסברים שמספקים יועצי המשכנתאות בבנקים הם ברורים ומפורטים בעוד שחלקם עמומים וחלקיים; 36% חושבים שההסברים של יועצי המשכנתאות בבנקים הם בעיקר עמומים וחלקיים; 13% בלבד חושבים שההסברים של יועצי המשכנתאות בבנקים הם בעיקר ברורים ומפורטים.
 
 

41% מקרב המרואיינים ציינו שאינם יודעים באיזה מסלול היו בוחרים לו היו צריכים ליטול היום משכנתאמבין המרואיינים שציינו מסלול מסויים 62% היו משלבים בין מסלולים, 20% היו בוחרים במסלול של יבית קבועה צמוד מדד, 12% היו בוחרים במסלול פריים ו-6% בלבד בריבית משתנה. 




כשני שליש מהמרואיינים בסקר (57%) חושבים שההחלטה שאנשים לוקחים בנוגע לבחירת מסלול משכנתא מבוססת בעיקר על תחושת, אינטואציה. 43% בלבד חושבים שההחלטה מבוססת על חישוב כלכלי-רציונאלי.
 
נתונים אלה הולמים את הממצאים לפיהם, רוב האנשים מרגישים שהם לוטים במידה מסויימת בערפל בכל הקשור לידע בנושא המשכנתא (פחות מחמישית מהמרואיינים מכירים היטב את מסלולי המשכנתא הקיימים ואת המשמעות של כל אחד מהם וחושבים שהייעוץ שניתן להם בבנק למשכנתאות כולל נתונים ברורים ומפורטים).
עם כל זאת, 95% מהמרואיינים אופטימיים, חושבים שניתן למכסם את תנאי המשכנתא - וזאת באמצעות ניהול מו"מ מול הבנקים וקבלת מספר הצעות במקביל.