יום שלישי, 9 באפריל 2013

ממצאי סקר בנושא שינוי קריירה


שינוי קריירה הוא תהליך שנוגע ליותר ויותר אנשים בעת הנוכחית. כדי לבחון את הסיבות העיקריות שעודמות בבסיס ההחלטה לבצע שינוי בקריירה – הבא לידי ביטוי בשינוי תחום העיסוק, ביצענו סקר בנושא.
הסקר בוצע על ידי חברת מתודה יישומי מחקר והפאנל האינטרנטי סקרנט לצורך סרטו של דני ענבר - "פתאום באמצע החיים", אשר שודר אמש בקשת ערוץ 2 .



לביצוע הסקר, פנינו למדגם ארצי מייצג (506 מרואיינים) ושאלנו אותם שתי שאלות עיקריות:
1. האם אי פעם שינית את תחום העיסוק המקצועי שלך?
2. המרואיינים אשר ציינו כי עשו שינוי בקריירה (334 מרואיינים) נשאלו לגבי המניע העיקרי להחלטה לבצע את השינוי: "מה הסיבה העיקרית בגללה בחרת לשנות את תחום העיסוק שלך?"

להלן ממצאי הסקר.

באשר לשעור המרואיינים אשר שינו את תחום העיסוק המקצועי שלהם - נמצא, ש-66% מהמרואיינים שינוי את תחום העיסוק המקצועי שלהם. השאלה נוסחה כך שתינתן למרואיינים האפשרות לפרש את המונח "שינוי בתחום המקצועי" באופן סובייקטיבי ורחב.

הסיבות העיקריות שהמרואיינים ציינו כסיבה לשינוי המקצועי הן:
-          רצון להרוויח יותר כסף
-          הגשמת חלום, מימוש עצמי
-          כורח הנסיבות, אילוצים תעסוקתיים – מעבר דירה, פיטורים, חוסר דרישה למקצוע
-      סיימתי לימודים בתחום העיסוק החדש



בנוסף להתפלגות המניעים לשינוי בקריירה בקרב כלל המרואיינים - בדקנו גם קשר בין גיל ווהסיבות העיקריות שמובילות להחלטה לבצע שינוי בקריירה.
מצאנו הבדל בין קבוצות הגיל השונות באשר למניעים העיקריים לשינוי בקריירה.
המניע הכלכלי קשור בעיקר לשלבים הראשונים של תהליך בניית הקריירה והזהות התעסוקתית - בגילאים הצעירים ובגילאי הביניים הנמוכים (25-39) נמצא שהשינוי בקריירה נובע בעיקר מהרצון להרוויח יותר כסף ומשאיפה להגשמת חלום, מימוש עצמי.
בגילאי הביניים הגבוהים (40-49) המניעים העיקריים הנם: כורח הנסיבות (מעבר דירה,פיטורים), רצון להרוויח יותר כסף, רצון לבלות יותר זמן עם המשפחה וסיום לימודים.
ככל שעולה הגיל, כלומר - עם ההתבגרות וההשתלבות התעסוקתית, פוחתת שכיחותן של הסיבות הקשורות לרצון להרוויח יותר כסף כמניע עיקרי לשינוי בקריירה. בקבוצת הגיל המבוגרת (50 ומעלה), המניעים העיקריים הנם: כורח הנסיבות (מעבר דירה, פיטורים, גלמאות), תחושה של מיצוי בקריירה לאחר הרבה שנים בתחום, חזרה לשאיפה להגשים חלום ולמימוש עצמי ברבות השנים.
תהליך הפוך קיים בהקשר למניע של הגשמת חלום ורצון למימוש עצמי. בגילאים המבוגרים ניכרת חזרה לרצון בהגשת חלום כמניע לשינוי בקריירה – כפי שקיים אצל אנשים צעירים הנמצאים בתחילת הקריירה.
הרצון להתפתח בכיוונים חדשים מופיעה (באופן לא מפתיע) בשכיחות רבה יותר בגילאים המבוגרים,  לאחר שנים לא מעטות באותו תחום עיסוק והתפתחות תחושה של "שובע" מהמקצוע.

לפרטים נוספים אודות הסקרים של מתודה: www.metoda.co.il