יום שבת, 17 ביולי 2010

סקרים באינטרנט - 10 עקרונות מנחים

במהלך השנים האחרונות מתודת סקרי האינטרנט התפתחה בקצב מהיר. ביצוע סקרים באינטרנט מחייב שימוש במערכות טכנולוגיות. תוכנות סקרי האינטרנט משמשות למחשוב השאלון, להתקשרות עם המרואיינים ולקידוד נתוני הסקר.

תוכנה המתיימרת לבצע סקרים באינטרנט באופן מהימן ותקף, חייבת לענות על מספר עקרונות בסיסיים. עקרונות אלה מבוססים על הבטים קוגניטיביים, הנעתיים וטכניים הקשורים למילוי סקרים באינטרנט. יישום עקרונות אלה במערכת הסקרים, מאפשר בניית שאלונים ידידותיים למרואיין, העלאת שעור ההענות והפחתת טעויות מדידה. הנה כמה עקרונות מנחים בסיסיים לבניית שאלונים באינטרנט:

1) השאלון צריך לכלול מסך פתיחה המותאם לתוכן הסקר. מסך הפתיחה צריך לכלול הסבר קצר על מטרות הסקר, להדגיש את חשיבותו ולהבטיח את אנונימיות וחשאיות הנתונים.

2) השאלה הראשונה בסקר צריכה להיות ידידותית ופשוטה להבנה (טכנית ותוכנית), ועליה להיות מיועדת לכל המרואיינים.

3) יש לוודא שקיימת אחידות במראה הויזואלי של השאלון במערכות הפעלה, בדפדפנים וברזולוציות שונות.

4) יש להגביל את השימוש בצבע ובעיצובים גרפים אשר נועדו "למשוך את העין". שימוש לא נכון בצבע גורם לאי אחידות במראה הויזואלי, מקשה על קריאת הטקסט ולהסיט את דעתו של המרואיין מהשאלה.

5) יש להפחית את השימוש בגרפיקה כבדה, אשר עלולה להאט באופן משמעותי את זמן ההורדה של עמוד האינטרנט. הורדה איטית עלולה לתסכל חלק מהמרואיינים ולפיכך להפחית את שעורי ההענות בסקר.

6) אין לכפות על המרואיינים לספק תשובה לשאלה לפני שהם מורשים לענות על השאלות האחרות. התיסכול הנובע מהדרישה לענות על כל השאלות עלול להוביל להטעיה מכוונת בתשובות או לנטישת השאלון.

7) למרואיינים שעזבו את השאלון באמצע, צריכה להנתן האפשרות להכנס לשאלון (למקום שבו הפסיקו) ולהמשיך להשיב עליו. למרואיינים שהשיבו על הסקר במלואו לא ניתנת האפשרות להכנס לשאלון ולהשיב עליו פעם נוספת.

8) יש לתכנת הדלגות אוטומטיות, על מנת להפחית את הנטל של המרואיינים ולמנוע טעויות הדלגה.

9) יש לתת למרואיינים מידע לגבי האופן שבו ניתן להשיג את החוקר במקרה של בעיות או שאלות.

10) יש לוודא שהפרטיות של המרואיינים נשמרת על ידי קידוד נתוני הסקר בנפרד מהנתונים המזהים של המרואיינים.