יום חמישי, 22 בספטמבר 2016

סקרים לסטארטאפים

הקמת מיזם חדש, בין אם מדובר בסטארטאפ טכנולוגי המפתח תוכנות ואפליקציות, הקמת עסק עצמאי או פיתוח מוצר חדש בעסק קיים, כולל מספר שלבים של גיבוש הרעיון, השגת משקיעים שיאמינו במוצר ובפוטנציאל שלו ופיתוח המוצר עצמו. בכל אחד משלבים אלה, היזם צריך לדעת מה חושבים האנשים להם מיועד המוצר.

שלב הרעיון למוצר או עסק חדש מתחיל בצורך. הרבה פעמים מדובר בצורך אישי של הסטארטאפיסט או בצורך שהוא מזהה אצל אנשים הקרובים לו. אולם, האם צורך זה קיים אצל מספיק אנשים? מה אנשים עושים כיום כדי לתת מענה לצורך הקיים? האם אנשים יהיו מוכנים לשלם עבור המוצר? וכמה?; בשלב בניית התוכנית העסקית, על הסטארטאפיסט להציג בפני המשקיעים את פוטנציאל השימוש במוצר החדש, מיהם הקהלים הרלוונטים למוצר; מה מאפיין אותם ומה הצרכים שלהם; בשלב תכנון ופיתוח המוצר, על היזם לדעת כיצד המוצר צריך להראות, אילו תכונות צריכות להיות לו, מה יעניין אנשים, מה יהפוך את חווית השימוש של אנשים במוצר ליעילה וחיובית.

אחד מהכלים היעילים העומדים לרשות היזם לקבלת תמונת מצב באשר למה חושבים אנשים על הרעיון והמוצר הוא הסקר. סקרים לסטארטאפים מבוצעים בקרב קהל היעד הפוטנציאלי ובוחנים הבטים שונים של עמדות, תפיסות וכוונות התנהגות צרכנית. הסקרים מאפשרים לסטארטאפ לזהות ולפלח את קהל היעד הפוטנציאלי על פי מאפיינים שונים, לזהות את הצרכים והציפיות של קהל היעד ולאמוד את העמדות ביחס לרעיון אותו הם מנסים לקדם. יישום נכון של תוכניות עבודה (תכנון מאפייני המוצר, פלטפורמות שיווק וכו') דורש בהכרח תשתית אמפירית מהימנה אותה ניתן לבנות באמצעות הסקר.

ביצוע סקר לבחינת סטארטאפ ומוצר חדש כולל מספר שלבים מתודולוגיים - תכנון הסקר, איסוף נתונים וסיכום הסקר. 
תכנון הסקר – תחילה יש להגדיר מה רוצים לבחון בסקר ואיך הכי נכון לעשות זאת. בשלב תכנון הסקר יש לנסח את שאלת מחקר ומשתני המחקר ולתכנן את מערך המחקר. לאחר הגדרה ברורה של משתני המחקר יש לנסח את השאלון. השאלון צריך להיות קצר יחסית, ויש לבנות אותו באופן ידידותי למרואיין, תקף ומהימן מתודולוגית.
איסוף הנתונים – לפני ששולחים את השאלון למרואיינים, יש לאפיין מיהם הלקוחות הפוטנציאליים, להגדיר באופן ברור את הסגמנטים באוכלוסייה להם מיועד המוצר, ולתכנן את מערך הדגימה. עבור מוצרים הפונים לצרכנים פרטיים מומלץ לבצע את הסקר בקרב מדגם מפאנל אינטרנטי; עבור מוצרים המיועדים ללקוחות עסקיים, יש להכין מסגרת דגימה של הלקוחות. גודל המדגם הוא פונקציה של מטרת המחקר, מאפייני אוכלוסיית המחקר ותקציב המחקר.
סיכום הסקר – לאחר סיום איסוף הנתונים יש לנתח סטטיסטית את הנתונים ולגבש תובנות מחקר. ממצאי הסקר מאפשרים ליזם לאושש או להפריך הנחות מוצא שהיו לו באשר לצרכי הלקוחות הפוטנציאליים ותכונות המוצר ולגלות דברים חדשים שיעזרו לו לקבל החלטות נכונות יותר בתהליך פיתוח המוצר והצגתו לקהל היעד

לסיכום, הקמת עסק חדש ופיתוח של מוצר חדש מצריכים בחינת עמדות ביחס לרעיון ולמוצר בקרב קהל היעד. הסקר הנו כלי עבודה יעיל עבור יזמים בתהליך גיבוש הרעיון, מציאת משקיעים ופיתוח המוצר. באמצעות הסקר היזם לומד את קהל המטרה שלו – מה חשוב לו, מה הוא היה רוצה למצוא במוצר, האם הוא מתכוון להשתמש במוצר, מה החלופות הקיימות עבורו כיום וכמה הוא יהיה מוכן לשלם עבורו. תמונת מצב אמפירית המבוססת על סקר עמדות מאפשרת ליזם לפתח את המוצר ולבנות תוכנית פיתוח ושיווק יעילות יותר תוך מתן מענה הולם לצרכי הלקוחות העתידיים וציפיותיהם.